A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Чопська загальноосвітня школа І-ІII ступенів №1
Чопської міської ради

Історія школи

Сторінки з історії  Чопської середньої школи №1 (частина перша)

ШКОЛА ВИНИКЛА НА ХВИЛІ ІСТОРИЧНИХ ЗМІН ЗА НАСЛІДКАМИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. НАСЕЛЕНИЙ ПУНКТ ЧОП  АДМІНІСТРАТИВНО ОПИНИВСЯ  НА ТЕРИТОРІЇ  РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ. АДРЕСА: СРСР, УКРАЇНСЬКА РСР, ЗАКАРПАТСЬКА ОБЛАСТЬ, СЕЛО ЧОП. УГОРСЬКЕ СЕЛО СТАЛО РАДЯНСЬКИМ. НАСЕЛЕННЯ СЕЛА МАЙЖЕ НА 100% - УГОРЦІ. ЗАЛІЗНИЧНИЙ ВУЗОЛ СТРАТЕГІЧНО СТАВ НАДЗВИЧАЙНО ВАЖЛИВИМ. АДЖЕ САМЕ ЧЕРЕЗ ЧОП БУЛА МОЖЛИВІСТЬ НАЛАГОДЖУВАТИ ЕКОНОМІЧНІ ЗВ’ЯЗКИ РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ З ЗАХІДНОЮ ЄВРОПОЮ. ОТЖЕ, СЮДИ ПІШЛИ ВЕЛИКІ ДЕРЖАВНІ КОШТИ, ЛЮДСЬКІ РЕСУРСИ. ПРИЙШЛИ ВІЙСЬКОВІ ЧАСТИНИ, ЗАЛІЗНИЧНІ ПІДРОЗДІЛИ, МИТНИЦЯ, МІЛІЦІЯ І Т. Д. ЦЕ БУЛИ ЛЮДИ З ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ УКРАЇНИ. МОВА СПІЛКУВАННЯ НЕЗАЛЕЖНО ВІД ЕТНІЧНОГО СКЛАДУ БУЛА РОСІЙСЬКОЮ. ВІДКРИТА В 1945 РОЦІ ШКОЛА СТАЛА РОСІЙСЬКОЮ ЗА МОВОЮ НАВЧАННЯ. БУДІВЛЯ ШКОЛИ БУЛА ПОБУДОВАНА ЗА ЧАСІВ ЧЕХОСЛОВАЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ У 1936 РОЦІ. ТЕПЕР ЦІ ПРИМІЩЕННЯ СТАЛИ СЛУГУВАТИ   НОВІЙ ШКОЛІ З УГОРСЬКОЮ ТА РОСІЙСЬКОЮ МОВАМИ НАВЧАННЯ. ЗА СТАТУСОМ  ШКОЛА НАЗИВАЛАСЬ  НЕПОВНОЮ СЕРЕДНЬОЮ № 23  СТ. ЧОП ЛЬВІВСЬКОІ ЗАЛІЗНИЦІ. ТІЛЬКИ У  1960(61) РОЦІ ВОНА СТАЛА ЧОПСЬКОЮ СЕРЕДНЬОЮ ШКОЛОЮ №1 УЖГОРОДСЬКОГО РАЙОНУ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ.

          З 1946РОКУ ПО 1952 РІК  ПОСАДУ  ДИРЕКТОРА  ШКОЛИ ОБІЙМАЛИ:

         МАРЧЕНКО ФАЇНА МИКОЛАЇВНА, САУТІН ВАСИЛЬ ФЕДОРОВИЧ, КОЛЕСНИК П. І., ХАРЧЕНКО НАДІЯ ГРИГОРІВНА, СЕНТИПАЛ ЙОСИФ ЙОСИФОВИЧ.

          ПОЧНЕМО З ПЕРШИХ КРОКІВ НОВОСТВОРЕНОЇ ШКОЛИ.   ТРИМАЮ В РУКАХ КНИГУ НАКАЗІВ. НАКАЗОМ №1 ЗАЛІЗНИЧНОЇ ШКОЛИ №23 СТ. ЧОП ВІД 1 ЛИПНЯ 1946 РОКУ ЧЕКУЛАЄВА ЛІДІЯ ІВАНІВНА ПРИЗНАЧЕНА ПРИБИРАЛЬНИЦЕЮ З ОКЛАДОМ  115 КАРБОВАНЦІВ. ДИРЕКТОРОМ ШКОЛИ ТОДІ ПРАЦЮВАЛА МАРЧЕНКО ФАЇНА МИКОЛАЇВНА. В КНИЗІ НАКАЗІВ НЕМАЄ НАКАЗУ ПРО ТЕ , ЩО МАРЧЕНКО Ф. М. ПРИСТУПИЛА ДО ВИ КОНАННЯ СВОЇХ ОБОВ’ЯЗКІВ. ПЕРШИМИ ВЧИТЕЛЯМИ БУЛИ ПРИЗНАЧЕНІ: АНТОНОВА ( ЛОМОВА) КЛАВДІЯ ІВАНІВНА (1-Й КЛАС), З ОКЛАДОМ 400 КАРБОВАНЦІВ, ПЕКАРОВИЧ СТЕФАН СТЕФАНОВИЧ (МАТЕМАТИКА, ФІЗИКА, ХІМІЯ) З ОКЛАДОМ  475 КАРБОВАНЦІВ, ЖУКОВА АННА ФЕДОРІВНА, ШКОТНЯР ЙОСИФ ЛЮДВИГОВИЧ (3 КЛ.) З ОКЛАДОМ 350 КАРБОВАНЦІВ ТА ХЛІБНОЮ НАДБАВКОЮ 110 КАРБОВАНЦІВ, БАЛАЖ МИХАЙЛО ВАСИЛЬОВИЧ ( РОС. МОВА), КЛАСНИЙ КЕРІВНИК З ОПЛАТОЮ 50 КАРБОВАНЦІВ, ПОПОВИЧ ОЛЕНА ( НІМЕЦЬКА МОВА), ШКІНЬ СТЕПАН АНІКЕЄВИЧ (Ф-РА), ТАДІ ФЕДІР ЛЮДВИГОВИЧ (2-Й КЛ.). В НАКАЗІ №25 ВІД 20 ТРАВНЯ 1947 РОКУ У ГРАФІКУ ВІДПУСТОК ЗНАЧАТЬСЯ:

  • МАРЧЕНКО Ф. Н.,

  • СЕНТИПАЛ Й.Ф.,

  • БАЛАЖ М. В. ,

  • ПАРАНИЧ П. П. ,

  • СЕНТИПАЛ Е. О.,

  • ШКОТНЯР Й. Л.,

  • ТАДІ Ф. Л.,

  • АСТРОВА І. Ф.,

  • АНТОНОВА К. І.,

  • МИНАЯ Є. С.,

  • МОРЕ О.А.                                                                                                                                                                                                                                                                

          З  1952-ГО ПО 1982 РІК ШКОЛУ ОЧОЛЮВАВ КАДАР СТЕПАН ВАСИЛЬОВИЧ. ЧИСЛО УЧНІВ ЗА ЦЕЙ ЧАС ЗРОСЛО ВІД  КІЛЬКА СОТЕНЬ ДО ОДНІЄЇ ТИСЯЧІ. ВІДПОВІДНО ЗРОСТАЛА МАТЕРІАЛЬНА БАЗА. НОВОЗБУДОВАНУ ЧАСТИНУ ШКОЛИ  ЗДАЛИ В ЕКСПЛУАТАЦІЮ В 1967 РОЦІ.  ДО ШЕСТИ КЛАСНИХ ПРИМІЩЕНЬ СТАРОЇ БУДІВЛІ  ДОДАЛИСЬ П'ЯТНАДЦЯТЬ НОВИХ КЛАСІВ ТА СПОРТИВНИЙ ЗАЛ. В 70-ТІ РОКИ ГАЗИФІКУВАЛИ КОТЕЛЬНЮ. ЦЕЙ ПЕРЕЛІК СВІДЧИТЬ ПРО НЕЙМОВІРНО ВЕЛИКИЙ ОБСЯГ РОБІТ, ЯКИЙ ДОВЕЛОСЬ ВИКОНАТИ  СТЕПАНУ  ВАСИЛЬОВИЧУ. ТОДІШНІ КЕРІВНИКИ РАЙОНУ НЕ СПРОМОГЛИСЯ ПРЕДСТАВИТИ ЙОГО ДО БОДАЙ ЯКОЇСЬ ДЕРЖАВНОЇ НАГОРОДИ. БІЛЬШЕ ТОГО, ЗА ЗДАЧУ В ЕКСПЛУАТАЦІЮ ГАЗИФІКОВАНОЇ КОТЕЛЬНІ ВІН ОТРИМАВ ДОГАНУ. ТАК! ДОГАНУ! БО ЗАПІЗНИВСЯ З ПОЧАТКОМ ОПАЛЮВАЛЬНОГО СЕЗОНУ! ВОІСТИНУ, ЗА ЗЧИНЕНЕ ДОБРО ТРЕБА ПЛАТИТИ!  ЗАТЕ ТЯЖКА ПРАЦЯ «НАГОРОДИЛА» НА РІДКІСТЬ СУМЛІННОГО ДИРЕКТОРА-ТРУДІВНИКА ХВОРОБАМИ. 

            КАДАР С. В. НАРОДИВСЯ В МІСТІ ХУСТ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ. ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ДЕСЯТИРІЧКИ НАВЧАВСЯ  В  ЩОЙНО ВІДКРИТОМУ ПІСЛЯ ВІЙНИ (1945) УЖГОРОДСЬКОМУ ДЕРЖАВНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ НА ХІМІКО-БІОЛОГІЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ.

МОЛОДИЙ СПЕЦІАЛІСТ ПЕРШОГО ВИПУСКУ МОЛОДОГО УНІВЕРСИТЕТУ СТАЄ ДИРЕКТОРОМ ШКОЛИ НЕ МЕНШ МОЛОДОЇ ШКОЛИ. РОЗУМ І ТАЛАНТ ДОПОМОГЛИ ЙОМУ ЗРОЗУМІТИ СИТУАЦІЮ І ТРИМАТИ КЕРМО У ПОТРІБНОМУ НАПРЯМІ. ДУМАЮ, ЗНАННЯ УГОРСЬКОЇ МОВИ СТАЛО ДЛЯ НЬОГО НА ЦЬОМУ ЕТАПІ ОДНІЄЮ З ПЕРШИХ УМОВ ПРИЗНАЧЕННЯ  НА ВАЖЛИВУ ПОСАДУ.

             ВПЕРШЕ Я  ПОЗНАЙОМИВСЯ  З   СТЕПАНОМ  ВАСИЛЬОВИЧЕМ В ЙОГО КАБІНЕТІ НА ДРУГОМУ ПОВЕРСІ, КОЛИ ШУКАВ МІСЦЕ РОБОТИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ СЛУЖБИ В АРМІЇ. КЕРІВНИК РАЙВІДДІЛУ ОСВІТИ ВУКСТА М. НАПРАВИВ МЕНЕ В ЧОП. НЕ НА РОБОТУ, А НА ЗУСТРІЧ З ДИРЕКТОРОМ ШКОЛИ, БО ВСІ ВАКАНСІЇ ВЧИТЕЛІВ УЖЕ БУЛИ ЗАЙНЯТІ. В КАБІНЕТІ Я ПОБАЧИВ  ЧОЛОВІКА СЕРЕДНІХ РОКІВ З ЯСКРАВОЮ ЗОВНІШНІСТЮ: ГАРНЕ ЧОЛОВІЧЕ ОБЛИЧЧЯ, СВІТЛА СОРОЧКА З КОРОТКИМИ РУКАВАМИ, ТЕЛЕФОННА ТРУБКА В ЙОГО ПРАВІЙ РУЦІ ТЕЖ ДОДАВАЛА ЙОМУ ШАРМУ. ВІН УЖЕ ЗНАВ ПРО МІЙ ВІЗИТ. ЗАПИТАВ  ЯКИМ  МУЗИЧНИМ ІНСТРУМЕНТОМ ВОЛОДІЮ. МОЯ ВІДПОВІДЬ ПРО БАЯН  ЙОМУ  ЯВНО СПОДОБАЛАСЬ. Я ТІЛЬКИ ПІЗНІШЕ ЗРОЗУМІВ ЙОГО РЕАКЦІЮ. МОЯ ПОПЕРЕДНИЦЯ ГРАЛА НА ФОРТЕПІАНО. ЗНАЧИТЬ , УРОКИ МУЗИКИ  БУЛИ ПРИВ’ЯЗАНІ ДО ОДНОГО КАБІНЕТУ. ЗАБЕЗПЕЧИТИ ТАКІ УМОВИ ШКОЛА НЕ МОГЛА. БАЯН ЖЕ… ТА Й ВЧИТЕЛЬКА СПІВІВ НЕ ТРИМАЛАСЬ ЗА ЦЮ, ПРЯМО СКАЖЕМО, ВАЖКУ ПОСАДУ. ТАК Я СТАВ ВЧИТЕЛЕМ ЧОПСЬКОЇ СШ №1.

             СТИЛЬ КЕРІВНИЦТВА СТЕПАНА ВАСИЛЬОВИЧА ВІДНОШУ ДО ДЕМОКРАТИЧНОГО З ОКРЕМИМИ ОЗНАКАМИ АВТОРИТАРНОСТІ. ЙОГО ВИМОГЛИВІСТЬ ЧАСТО ДОХОДИЛА ДО ПЕДАНТИЗМУ. ПРИСЛУХОВУВАВСЯ ДО ДУМКИ ВЧИТЕЛІВ, РІШЕНЬ ПАРТІЙНОЇ (ЧЛЕНОМ КПРС НЕ БУВ), ПРОФСПІЛКОВОЇ ТА КОМСОМОЛЬСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЙ. В ТОЙ ЖЕ ЧАС, НЕДООЦІНЮВАВ РОЛЬ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ.  

              ВИКЛАДАВ ХІМІЮ. УЧНІ СХВАЛЬНО ВІДГУКУВАЛИСЬ ПРО ЙОГО УРОКИ.

              КУЛЬТУРНИЙ, ВИТРИМАНИЙ, ПРАЦЬОВИТИЙ, ВИМОГЛИВИЙ, ЧЕСНИЙ, НЕЗЛОПАМ’ЯТНИЙ, ІНТЕЛІГЕНТНИЙ. ІНТЕЛІГЕНТНОЮ БУЛА І ЙОГО ДРУЖИНА ГАЛИНА СЕРГІЇВНА ЗЕЛЕНЯЄВА. ВОНА НЕ КОРИСТУВАЛАСЬ, ЯК ЦЕ ЧАСТО БУВАЄ, ПЕРЕВАГАМИ ЖІНКИ КЕРІВНИКА. НАВІТЬ ОКРЕМІ ЇЇ ДРІБНІ ЗАМАШКИ СТЕПАН ВАСИЛЬОВИЧ ЗУПИНЯВ ПРИЛЮДНО. ГАЛИНА СЕРГІЇВНА НА ВИСОКОМУ РІВНІ ВИКЛАДАЛА РОСІЙСЬКУ МОВУ ТА ЛІТЕРАТУРУ. СПОЧАТКУ ВОНА ПРАЦЮВАЛА В ВЕЧІРНІЙ ШКОЛІ І ТІЛЬКИ ПІСЛЯ ЇЇ ЗАКРИТТЯ ПЕРЕЙШЛА ДО ДЕННОЇ. ПОДРУЖЖЯ КАДАР  ВИХОВУВАЛО ДВОХ ДОЧОК-БЛИЗНЯТ: МАРІЮ ТА НАТАШУ. І В ЦЬОМУ ПИТАННІ ПРОЯВЛЯЛАСЬ ІНТЕЛІГЕНТНІСТЬ ДИРЕКТОРСЬКОЇ СІМ’Ї. ДІВЧАТА ВЕЛИ СЕБЕ СКРОМНО, БЕЗ ОСОБЛИВИХ ПРЕТЕНЗІЙ. ВОНИ БУЛИ НАСТІЛЬКИ ПОХОЖІ, ЩО Я У СПІЛКУВАННІ З НИМИ, ЗВЕРТАЮЧИСЬ ДО ОДНОЇ, НАЗИВАВ ІМЕНА ОБОХ:МАША-НАТАША. ТАКИМ ЧИНОМ Я УНИКАВ ПОМИЛКИ.

МІЖ ІНШИМ, ОБИДВІ ЗАКІНЧИЛИ ШКОЛУ БЕЗ МЕДАЛЕЙ.

               ЗАСТУПНИКАМИ КАДАРА С. В.   У РІЗНІ ЧАСИ ПРАЦЮВАЛИ СЕНТИПАЛ ЙОСИФ ЙОСИФОВИЧ, ЄКШМІТ БЕЙЛА АНТОНОВИЧ, ЗАБЛОЦЬКИЙ ВОЛОДИМИР МИКОЛАЙОВИЧ ТА ЛАРЬКОВ ВАСИЛЬ ТИХОНОВИЧ. ПРІЗВИЩА НАЗВАНІ В ХРОНОЛОГІЧНОМУ ПОРЯДКУ ОБІЙМАННЯ ПОСАДИ. ВСІ, ЗА ВИНЯТКОМ ЄКШМІТА, ВИКЛАДАЛИ ІСТОРІЮ. ЗАБЛОЦЬКИЙ  КУЛЬГАВ НА ОДНУ НОГУ, ХОДИВ З ДОПОМОГОЮ ТРОСТИНИ. ВОЛОДІВ КРЕАТИВНИМ МИСЛЕННЯМ, ВЕСЕЛОЮ ВДАЧЕЮ. РОЗРОБЛЯВ СЦЕНАРІЇ ШКІЛЬНОЇ УЧНІВСЬКОЇ  КОЛОНИ ДЛЯ УЧАСТІ  У СВЯТКОВИХ МІСЬКИХ  ДЕМОНСТРАЦІЯХ (1-ГО ТРАВНЯ ТА 7-ГО ЛИСТОПАДА).  ШКІЛЬНІ ВЕЧОРИ ВІДПОЧИНКУ ВЧИТЕЛІВ ТЕЖ БУЛИ ПІД ЙОГО ЗНАЧНИМ ТВОРЧИМ ВПЛИВОМ. ВЕЧОРИ ПРОВОДИЛИСЬ В ШКОЛІ.  У ТІ ЧАСИ НЕ БУЛО ІНШОГО СПОСОБУ ЗУСТРІТИСЯ ПРАЦІВНИКАМ КОЛЕКТИВУ.                    ЄДИНИЙ НА ВСЕ МІСТО РЕСТОРАН  БУВ ЗАЛІЗНИЧНИМ.

ЗАКАРБУВАВСЯ У МОЇЙ ПАМ’ЯТІ  ЯСКРАВИЙ ВИСТУП ЗАБЛОЦЬКОГО  НА ОДНОМУ З ТАКИХ ВЕЧОРІВ РАЗОМ З УЧИТЕЛЕМ ФІЗКУЛЬТУРИ ЛЯЛЬО МИКОЛОЮ ІВАНОВИЧЕМ. ДОТЕПНІ, СМІШНІ ВИПАДКИ ЗІ ШКІЛЬНОГО УЧИТЕЛЬСЬКОГО ЖИТТЯ  ВОНИ МАЙСТЕРНО ПЕРЕДАЛИ ЧЕРЕЗ ОБРАЗ БАБКИ-НЕМОВЛЯТИ. ВЕЧІР ВІДБУВАВСЯ  У СПОРТИВНІЙ ЗАЛІ. ТЕПЕР ТУТ ЗНАХОДИТЬСЯ ШКІЛЬНА ЇДАЛЬНЯ. 

         ВЧИТЕЛІ ШКОЛИ  БУЛИ ПРОФЕСІОНАЛАМИ СВОЄЇ СПРАВИ, ЗНАЧНА ЧАСТИНА – ІНТЕЛІГЕНТАМИ. НА ЖАЛЬ, У НАШІ ДНІ ЦЕ СЛОВО ПОСТУПОВО ВТРАЧАЄ  СВОЄ ПЕРВІСНЕ ЗНАЧЕННЯ. МОЇ ОЦІНОЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ НЕ Є ЮНАЦЬКИМ ПЕРЕБІЛЬШЕННЯМ ( МЕНІ БУЛО 25).  ЦЕ ДОЛЯ ПОВЕРНУЛАСЬ ДО МЕНЕ ОБЛИЧЧЯМ: ОСОБИ З ВИСОКИМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМ ЗМІСТОМ СТАЛИ МОЇМИ КОЛЕГАМИ.  З ЗАДОВОЛЕННЯМ НАЗИВАЮ ПРІЗВИЩА: БЕЛІНСЬКА ОЛЬГА ОЛЕКСАНДРІВНА ( БІОЛОГ), ВОРОШИЛОВА ОЛЕНА ОЛЕКСІЇВНА ( ГЕОГРАФ), АРХІПЕНКОВА ОЛЬГА ПЕТРІВНА ( ФІЛОЛОГ,  РОСІЙСЬКА МОВА), КРЕТОВА ЛІДІЯ ЯКІВНА (ГЕОГРАФ),  ТАГАКОВА ІЗІЛЬ СЕРГІЇВНА (ФІЛОЛОГ, АНГЛІЙСЬКА МОВА), ШЛЯХТА ГАЛИНА МИКОЛАЇВНА (ФІЛОЛОГ, УКРАЇНСЬКА МОВА), ГРЕБІНЬ МАРІЯ НАЗАРІВНА (ФІЛОЛОГ, НІМЕЦЬКА МОВА), ЛЯЛЬО МИКОЛА ІВАНОВИЧ (ФІЗРУК, БІОЛОГ),  ЗАЯЦЬ НІНА ЄГОРІВНА (МАТЕМАТИК), ПАРКУЛАБ РИММА МИХАЙЛІВНА (МАТЕМАТИК), КОЗАК ВІКТОРІЯ ІВАНІВНА (ФІЛОЛОГ, УКРАЇНСЬКА МОВА), САДОВСЬКА НІНА ІВАНІВНА (ХІМІК) ТА ІН.                        

            ВЧИТЕЛЯМИ  ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ПРАЦЮВАЛИ: АНТОНОВА (ЛОМОВА) КЛАВДІЯ ІВАНІВНА, ЛАРЬКОВА ВАЛЕНТИНА МИХАЙЛІВНА, ФУРМАНЕЦЬ(ЧЕРКАШИНА) НАДІЯ ГРИГОРІВНА, ЩУКІНА ТАЇСІЯ ТИХОНІВНА, ЛІФШІЦ ІДА БОРИСІВНА, ЧУБЕНКО (ПШЕНІЧКІНА) МАЙЯ ВАСИЛІВНА, СЛУЧЕВСЬКА МАРІЯ ПРОКОПІВНА, КУЗНЄЦОВА НАДІЯ ФЕДОРІВНА. ВИХОВАТЕЛЯМИ ГРУП ПРОДОВЖЕНОГО ДНЯ БУЛИ: БІНДУСОВА КАТЕРИНА МИХАЙЛІВНА, ОЛЕЙНИК МАРІЯ ПАВЛІВНА.

             З 1946 ПО 1952 В  ШКОЛІ НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ЗДІЙСНЮВАВСЯ НА УГОРСЬКІЙ ТА РОСІЙСЬКІЙ МОВАХ. ТОМУ КАДРОВЕ ПИТАННЯ БУЛО СКЛАДНИМ. У 1953 РОЦІ ШКОЛА РОЗДІЛИЛАСЬ НА ДВІ ЮРИДИЧНІ ОДИНИЦІ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД МОВИ  ВИКЛАДАННЯ: УГОРСЬКУ ТА РОСІЙСЬКУ.

ПРІЗВИЩА ВЧИТЕЛІВ ПОДАЮ ВІДПОВІДНО ДО КНИГИ НАКАЗІВ: 1946 – АНТОНОВА КЛАВДІЯ ІВАНІВНА (1-Й КЛ.), КОМАРОМІ ІВАН-МИКОЛАЙ ФЕДОРОВИЧ (МАТЕМАТИКА), БАТОРІ ПАЛМА ЗОЛОТАРІВНА (3-Й КЛ.), ШІРОЛА МАРІЯ (1-Й КЛ.), МОРЕ ЄЛЕНА АНДРІЇВНА (1-Й КЛ.), МІНАІ ЄВА (4-Й КЛ.), ШКІНЬ СТЕПАН АНІКЕЄВИЧ (ВОЄН РУК), БОЖАН МИХАЙЛО ВАСИЛЬОВИЧ (РОСІЙСЬКА МОВА),  ВАСИЛЬКОВА АНГЕЛІНА ІВАНІВНА (2-4 Й КЛ.), ЖУКОВА АННА ФЕДОРІВНА (МАТЕМАТИКА, ГЕОГРАФІЯ, БОТАНІКА), ПЕКАРОВИЧ СТЕФАН СТЕФАНОВИЧ (МАТЕМАТИКА, ФІЗИКА, ХІМІЯ), ШКОТНЯР ЙОСИФ ЛЮДВИГОВИЧ (3-Й КЛ.), ВАРГА ІРИНА СТЕПАНІВНА (ПІОНЕРВОЖАТА), АСТРОВА ІННА ФЕДОРІВНА (3-Й КЛ,), ПОПОВИЧ ЄЛЕНА (НІМЕЦЬКА МОВА), ДЮРЕ-СЕНТИПАЛ ЕЛЯ ОЛЕКСАНДРІВНА (2-Й КЛ.), ТАДІ ФЕДІР ЛЮДВИГОВИЧ (НІМЕЦЬКА МОВА), ПАРАНИЧ ПАША ПЕТРІВНА (УКРАЇНСЬКА МОВА); 1949 – ЧУЧКА ЛЮДВИГ ПЕТРОВИЧ (Ф- РА); 1950 – ЧІРПАК АННА ГЕЙЗІВНА (2-Й КЛ.), ЧІРПАК ЕМІЛ ІВАНОВИЧ (НІМ. МОВА), КАТКО ОЛЕКСАНДР АНДРІЙОВИЧ (ГЕОГРАФІЯ), ПИЛИПЕНКО ОЛЕКСІЙ ОМЕЛЯНОВИЧ (УКР.. МОВА), ШЕЛЯТИНА ЗОЯ МИХАЙЛІВНА (ГЕОГРАФІЯ); 1951 – САВЧЕНКО ГЕОРГІЙ МАКАРОВИЧ (УКР. МОВА), КОСТАЛОВСЬКА КАТЕРИНА ФЕОКТИСТІВНА (РОС. МОВА), ЕКШМИТ БЕЙЛА АНТОНОВИЧ(НІМ. МОВА), КОВАЧ АДАЛЬБЕРТ ЮРІЙОВИЧ (2-Й КЛ.), БІРОВ АДАЛЬБЕРТ ЕМЕРІХОВИЧ (3-Й КЛ. ), ЗАНІНА ВІРА МИКОЛАЇВНА (РОС. МОВА), ЧМИРЬОВ ВОЛОДИМИР ОЛЕКСІЙОВИЧ (МАТЕМАТИКА), БРИТАХІНА НАТАЛІЯ ПАНКРАТІВНА (МАТЕМАТИКА); 1952- МАЗЮКІН ОЛЕКСАНДР ІВАНОВИЧ ( МАТЕМАТИКА), ТРУШЕНКО Н. І. – (ІСТОРІЯ), БОКШАЙ ФЕДІР ГАБОРОВИЧ (Ф-РА), КРЕТОВА ЛІДІЯ ЯКІВНА (ГЕОГРАФІЯ), БАЛОГ ВАСИЛЬ (МАТЕМАТИКА), АРХІПЕНКОВА ОЛЬГА ПЕТРІВНА(РОС. МОВА), ВИЛКОВА Л. М. ; 1953 – ЗАБЛОЦЬКИЙ ВОЛОДИМИР МИКОЛАЙОВИЧ (ІСТОРІЯ), БІЛАК ІВАН МИХАЙЛОВИЧ (Ф-РА, ВІЙСЬКОВА СПРАВА), ЧЕРНИЧКО ІВАН ПЕТРОВИЧ (РОС. МОВА), ЧАПУРИНА МАРІЯ ТРОХИМІВНА ( БІОЛОГІЯ), ЗАЯЦЬ ОЛЕНА МИХАЙЛІВНА (ПІОНЕРВОЖАТА, УКР.. МОВА), БІЛОПОЛЬСЬКА ЄВГЕНІЯ БОРИСІВНА (РОС. МОВА), ЗУБЕНКО КИЛИНА ПЕТРІВНА (УКР. МОВА); 1954 – ЛАРЬКОВА ВАЛЕНТИНА МИХАЙЛІВНА (УЧ. ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ), ВОРОШИЛОВА ЄЛЕНА ОЛЕКСІЇВНА ( ГЕОГРАФІЯ), САПОЖНІКОВА ЄВГЕНІЯ МАТВІЇВНА (МАТЕМАТИКА), РЯБУХІНА А. К. (УЧ. ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ), ПАВЕЛКІНА ЗОЯ ПЕТРІВНА (ГЕОГРАФІЯ), МАРИЧ ЛЕСЯ МАРКІВНА (ФІЗИКА), КОМАРОВА НІНА ІВАНІВНА ( ПСИХОЛОГІЯ), ВЮННІКОВА МАРГАРИТА МИХАЙЛІВНА ( ПІОНЕРВОЖАТА), ЛАТІЙ ГЕОРГІЙ ТРОФІМОВИЧ ( Ф-РА, ВІЙСЬКОВА СПРАВА); 1955 – ЛАРЬКОВ ВАСИЛЬ ТИХОНОВИЧ ( ВІЙСЬКОВА СПРАВА), ШМАТА Т. С. ( МАТЕМАТИКА), РОГОВА ЗІНАЇДА ІВАНІВНА (МАТЕМАТИКА), ЗЕЛЕНЯЄВА ГАЛИНА СЕРГІЇВНА ( РОС. МОВА, ДРУЖИНА ДИРЕКТОРА ШКОЛИ КАДАРА СТЕПАНА ВАСИЛЬОВИЧА), ДЕХТЯРУК АРЕХТЕЙ ІВАНОВИЧ (ПРАЦЯ); 1957 – БРЕНДЗОВИЧ МИКОЛА МИХАЙЛОВИЧ ( БІБЛІОТЕКАР, ДІЛОВОД), ШЕВЧЕНКО Е. І., БЕЛІНСЬКА ОЛЬГА ОЛЕКСАНДРІВНА (БІОЛОГІЯ), ЛАЗАРЄВА ЛЮБОВ ПЕТРІВНА (МТЕМАТИКА); 1958 – СЕРКОВА ВАЛЕНТИНА ГРИГОРІВНА ( ПІОНЕРВОЖАТА), ЛЯЛЬО МИКОЛА ІВАНОВИЧ (Ф- РА), БЕРЕЦЬКИЙ ШАНДОР ІГНАТОВИЧ ; 1959 – ФЕКЕТЕ МАРІЯ ЮРІЇВНА ( МУЗИКА); 1960 – МАЛИНКІНА Л. С.(ПІОНЕРВОЖАТА), КОЧАН ВАСИЛЬ ІВАНОВИЧ (ПРАЦЯ), СУХОДОЛЬСЬКИЙ ВІКТОР МАТВІЙОВИЧ ( БІОЛОГІЯ), БОРБЕЛЬ ОЛЕКСАНДР МАРТОНОВИЧ (ЗАВГОСП).

            НА ЦЬОМУ Я ПРИПИНЯЮ РОЗПОВІДАТИ  ПРО  КАДРОВІ  ПРИЗНАЧЕННЯ  В ЧОПСЬКІЙ СШ № 1 ХРОНОЛОГІЧНО  З ТАКИМИ ПОДРОБИЦЯМИ.  МОЯ РОЗПОВІДЬ БУДЕ  ТОРКАТИСЬ НАСАМПЕРЕД ПИТАНЬ  ЖИТТЯ  НЕЙМОВІРНО СКЛАДНОГО, СУПЕРЕЧЛИВОГО, НЕОДНОЗНАЧНОГО,  БАГАТОСТОРОННЬОГО, ЧУТЛИВО-ВРАЗЛИВОГО, ПРОБЛЕМНОГО  ШКІЛЬНОГО ОРГАНІЗМУ.

             ІСТОРІЯ СВІДЧИТЬ: ШКОЛИ НЕ ІСНУЮТЬ  ВІЧНО ЯК ЮРИДИЧНІ ОСОБИ. ШКОЛИ СТВОРЮЮТЬСЯ І ЗНИКАЮТЬ. АЛЕ ЦЕ ВАЖЛИВО ДЛЯ ІСТОРИКА. ДЛЯ ПЕДАГОГА  ГОЛОВНЕ В ІНШОМУ:

-         ХТО ПРАЦЮВАВ У ШКОЛІ.

-         ЯКИМИ БУЛИ ВЗАЄМОВІДНОСИНИ МІЖ УЧНЯМИ, БАТЬКАМИ, ВЧИТЕЛЯМИ.

-         ЧИ БУВ ЗАХИЩЕНИМ КОЖЕН ШКОЛЯР.  

-         ЧИ БУЛИ  КОЛЕГІАЛЬНИМИ ВІДНОСИНИ МІЖ  ПЕДАГОГАМИ. 

-         ЯК ДІЯЛИ  ІНСТИТУТИ ВНУТРІШКІЛЬНОЇ ДЕМОКРАТІЇ (ПЕДАГОГІЧНА РАДА, ПРОФСПІЛКОВИЙ КОМІТЕТ, МЕТОДИЧНІ ОБ’ЄДНАННЯ, УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ).

-         ЯК ВИРІШУВАЛИСЯ КОНФЛІКТНІ СИТУАЦІЇ.

-         ВПЛИВ КОРУПЦІЇ НА ВНУТРІШНЄ ШКІЛЬНЕ ЖИТТЯ.

 

ДРУГА ПОЛОВИНА  50-Х РОКІВ  – ПЕРША ПОЛОВИНА  60-Х РОКІВ 20-ГО СТ. В РАДЯНСЬКОМУ СОЮЗІ – ЕПОХА ХРУЩОВСЬКОЇ ВІДЛИГИ. В 1953 РОЦІ  ПОМЕР ОДИН ІЗ  НАЙКРИВАВІШИХ  ДИКТАТОРІВ  В ІСТОРІЇ ЛЮДСТВА СТАЛІН. ДО ВЛАДИ ПРИЙШОВ  ХРУЩОВ, ЯКИЙ ЗАПОЧАТКУВАВ ДЕМОНТАЖ  ЗЛОДІЙСЬКОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ. ОСЬ НА ТАКОМУ ІСТОРИЧНОМУ РОЗЛОМІ  НАРОДЖУВАЛИСЯ  НОВЕ СЕЛО ЧОП ТА ПЕРША  ЧОПСЬКА ШКОЛА.

               СКАЖУ ВІДВЕРТО:  РОЗПОЧИНАТИ  ПЕДАГОГІЧНУ  РОБОТУ В ШКОЛІ  НЕЛЕГКО.

ДУЖЕ ШВИДКО ЗРОЗУМІВ, ЩО ДІТИ ПРИХОДЯТЬ В ШКОЛУ НЕ ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ВИКОНУВАТИ ТВОЇ ДУЖЕ  РОЗУМНІ УЧИТЕЛЬСЬКІ ВИМОГИ. ВОНИ ПРОСТО ЖИВУТЬ СВОЇМ  БАРВИСТИМ НЕПОВТОРНИМ ЖИТТЯМ. І ЩО ЇМ ДО ТОГО, ЩО ТИ ЧОМУСЬ “НЕ В ДУСІ”, ЩО ТИ СЬОГОДНІ НЕ ЗОВСІМ ЗДОРОВИЙ, ЩО В ТЕБЕ Є ЯКІСЬ НЕПРИЄМНОСТІ, ЩО ТИ ЕЛЕМЕНТАРНО НЕ ПІДГОТУВАВСЯ ДО УРОКУ. ТОБІ НЕ ВДАСТЬСЯ ПЕРЕСИДІТИ СВОЇ 45 ХВИЛИН  ЧИ ЗАСТАВИТИ ДІТЕЙ ПІДКОРИТИСЯ ТОБІ. ВІДПОВІДЬ ПОВИННА БУТИ ЗНАЙДЕНА ТУТ ЖЕ… УРОК  МОЖЕ СТАТИ ДЛЯ ТЕБЕ ГІРШЕ ПЕКЛА, ТИ ПОЧИНАЄШ ДУМАТИ, ЩО ВОНИ ЗНУЩАЮТЬСЯ НАД ТОБОЮ. ЦЕ НАЙБІЛЬШ ПОМИЛКОВА ДУМКА, ЯКА ТІЛЬКИ МОЖЕ ВІДВІДАТИ ТВОЮ ГОЛОВУ. І,НАРЕШТІ,  НА ЯКІЙСЬ МИТІ ЗВУЧИТЬ РЯТІВНИЙ ДЗВІНОК З УРОКУ… ПРОСТО ТАК ВОНИ  НІКОЛИ ТЕБЕ НЕ ПРИЗНАЮТЬ. У ТЕБЕ Є ТІЛЬКИ ОДИН ШАНС: ПОЛЮБИТИ  ЇХ…Ї ЦЕ НЕ Є ЛЮБОВ З ПЕРШОГО ПОГЛЯДУ.   

ЦЕ – ТРУД ТВОЄЇ ДУШІ.                              

 

                                                                                     БОРИС МАРУХНИЧ

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора